در نشست دوم دوحه، امارت اسلامی به دلیل شرکت زنان و نمایندگان جامعه مدنی، شرکت نکرد و آن را تحریم نمود. اما در نشست دوحه سه که چندی قبل برگزار شد، سازمان ملل متحد که برگزار کننده این سلسله نشستها است ، به خواست طالبان مبنی بر اینکه غرب بدون در نظرداشتن مسأله حقوق زنان و دختران افغانستان با ما تعامل کند، لبیک گفته و این نشست را بدون حضور زنان و جامعه مدنی برگزار کرد، که یک دستاورد بزرگ برای امارت اسلامی افغانستان به شمار می رفت. زیرا امارت اسلامی ثابت کرد که توانایی و قدرت این را دارد که برخی از نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد را برای پذیرفتن شرایط خود، مجاب نمایند.

خلاصه مدیریتی:

در نشست دوم دوحه، امارت اسلامی به دلیل شرکت زنان و نمایندگان جامعه مدنی، شرکت نکرد و آن را تحریم نمود.  اما در نشست دوحه سه که چندی قبل برگزار شد، سازمان ملل متحد که برگزار کننده این سلسله نشستها است ، به خواست طالبان مبنی بر اینکه غرب بدون در نظرداشتن مسأله حقوق زنان و دختران افغانستان با ما تعامل کند، لبیک گفته و این نشست را بدون حضور زنان و جامعه مدنی برگزار کرد، که یک دستاورد بزرگ برای امارت اسلامی افغانستان به شمار می رفت. زیرا امارت اسلامی ثابت کرد که توانایی و قدرت این را دارد که برخی از نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد را برای پذیرفتن شرایط خود، مجاب نمایند.

متن گزارش:

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که ریاست هیات طالبان را در نشست سوم دوحه بر عهده داشت روز یک‌شنبه، ۱۰ تیر ماه سال جاری ، در افتتاحیه نشست ادعا کرد طالبان از «ارزش‌های مذهبی، فرهنگی و آرمان‌های عمومی» حمایت می‌کنند، لذا باید از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود.

رئیس هیات طالبان : افزوده است که کشورها به‌جای مواجهه با حکومت طالبان، روابط دوجانبه با این گروه را تسهیل کنند.

سخنگوی طالبان خاطرنشان کرده است: « من منکر این نیستم که شماری از کشورها ممکن است با برخی اقدامات امارت اسلامی مشکل داشته باشند. من فکر می‌کنم که تفاوت‌های سیاسی در میان دولت‌ها طبیعی است و این وظیفه دیپلمات‌های باتجربه است که راه‌های تعامل و تفاهم را به‌جای تقابل پیدا کنند».

وی به صدور فرمان‌های رهبر طالبان در خصوص زنان و دختران افغانستان اشاره نکرده، اما پیش از این موضوع حقوق زنان را مسأله داخلی این گروه عنوان کرده بود. این مقام طالبان ادعا کرده که تفاهم سیاسی میان این گروه و کشورها در حال افزایش است.

ملاحظه:

گفتنی است که به‌رغم متهم شدن طالبان به نقض حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان، سازمان ملل به درخواست طالبان، نمایندگان زنان، فعالان جامعه مدنی و مخالفان سیاسی حکومت طالبان را در نشست سوم دوحه حذف کرده است. این اقدام سازمان ملل با واکنش شدید نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و شماری از کشورها روبه‌رو شده است. برخی از فعالان حقوق زنان افغانستان که برای شرکت در جلسات «غیررسمی» نشست سوم دوحه دعوت شده بودند، این نشست را تحریم کرده‌اند.

منبع: روزنامه هشت صبح

11/4/1403

کد خبر 20310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =